Εκπαιδευτικά Σενάρια από το Υλικό της Εκπαίδευσης Επιμορφωτών Β' επιπέδου ΤΠΕ στα Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης (ΠΑΚΕ)
Γνωστικό Αντικείμενο: Φυσική Αγωγή, Γλώσσα και Λογοτεχνία.
Δημιουργός: Αδαμαντία Φατσέα - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 8: Φυσική Αγωγή και Υγεία), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Παναγιώτη Αντωνίου, Καθηγητή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τομέας Προπονητικής.
Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Γ’ Γυμνασίου.
Σύνδεση με το ΑΠΣ: Σε συμφωνία με τους σκοπούς του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Φυσικής Αγωγής (2011).
Διάρκεια: ~ 3 διδακτικές ώρες.
Σύντομη Περιγραφή: Στο προτεινόμενο εκπαιδευτικό σενάριο «Ολυμπιακοί Αγώνες - Υποχρέωση ή Ιερή Παρακαταθήκη;» αξιοποιείται η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και η ανακαλυπτική μέθοδος. Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά και συνεργάζονται για να διαπιστώσουν την ορθότητα των πληροφοριών που τους παρέχονται. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η κριτική τους ικανότητα, αφού καλούνται οι ίδιοι να επεξεργαστούν, να κωδικοποιήσουν και να μετασχηματίσουν τις πληροφορίες και στη συνέχεια να προχωρήσουν στον αυτοέλεγχο των γνώσεων που αποκόμισαν. Ο εκπαιδευτικός ως διευκολυντής, εμψυχωτής και καθοδηγητής καλείται να προετοιμάσει και να οργανώσει σωστά τη διδασκαλία, παρέχοντας τα κατάλληλα ερεθίσματα, ώστε το ενδιαφέρον των μαθητών να παραμένει αμείωτο. Ετοιμάζει μια σειρά ερωτήσεων, οδηγιών και πηγών πληροφορίας από το διαδίκτυο, που συμπεριλαμβάνονται σε φύλλα εργασίας, τα οποία θα βοηθήσουν τους μαθητές να ανακαλύψουν μόνοι τους την κατάλληλη απάντηση.
Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Google slides, Διαδίκτυο και, προαιρετικά, Hot Potatoes, Padlet, εννοιολογικοί χάρτες.
Γνωστικό Αντικείμενο: Αγωγή Υγείας, Αγγλική γλώσσα, Βιολογία.
Δημιουργός: Βασιλεία Αρβανιτίδου - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 8: Φυσική Αγωγή και Υγεία), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Παναγιώτη Αντωνίου, Καθηγητή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τομέας Προπονητικής.
Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Γυμνάσιο, ΓΕΛ, ΕΠΑΛ.
Διάρκεια: ~ 1 διδακτική ώρα.
Σύντομη Περιγραφή: Επικαιροποίηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με το σκελετικό σύστημα του ανθρώπινου σώματος καθώς και απόκτηση βασικών γνώσεων πάνω στην αγγλική ορολογία των οστών.
Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Διαδίκτυο.
Γνωστικό Αντικείμενο: Φυσική Αγωγή, Πληροφορική, Αισθητική Αγωγή (Εικαστικά), Μουσική, Μελέτη Περιβάλλοντος (Διαθεματικό).
Δημιουργός: Χαρίκλεια Πάτση - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 8: Φυσική Αγωγή και Υγεία), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Παναγιώτη Αντωνίου, Καθηγητή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τομέας Προπονητικής.
Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Ε’ – ΣΤ’ Δημοτικού.
Διάρκεια: ~ 3 - 4 διδακτικές ώρες.
Σύντομη Περιγραφή: Οι προτιμήσεις στη διατροφή και οι καθημερινές συνήθειες που αφορούν τις φυσικές δραστηριότητες υιοθετούνται στα παιδιά από μικρή ηλικία. Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά και όσπρια από μικρή ηλικία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να επιλέγουν αυτές τις τροφές και στην υπόλοιπη ζωή τους. Οι συγκεκριμένες τροφές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες και μπορεί να ενισχύσουν τον οργανισμό ενάντια στις ασθένειες καθώς και να βοηθήσουν στη διατήρηση του ιδανικού σωματικού βάρους. Όταν το παιδί ακολουθεί διατροφή πλούσια σε λαχανικά από μικρή ηλικία, όχι μόνο αποκομίζει διατροφικά πλεονεκτήματα αλλά υιοθετεί υγιεινές διατροφικές συνήθειες που συνεχίζουν στην εφηβεία και στην ενηλικίωση. Οι έφηβοι που τρέφονται με λαχανικά και φρούτα έχουν υψηλή πρόσληψη σε αντιοξειδωτικά που προστατεύουν από τον καρκίνο και υψηλή πρόσληψη σε βιταμίνες και μέταλλα (Dunham & Kollar, 2006). Τα υπέρβαρα παιδιά είναι πιθανόν να γίνουν υπέρβαροι ενήλικες αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τις πιθανότητες εμφάνισης προβλημάτων υγείας όπως διαβήτη, υψηλή πίεση αίματος, καρδιαγγειακές παθήσεις και ορισμένα είδη καρκίνου.
Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Περιήγηση σε πηγές από το διαδίκτυο και δραστηριότητες από το Φωτόδεντρο, λογισμικό δημιουργίας σταυρόλεξου.
Γνωστικό Αντικείμενο: Φυσική Αγωγή.
Δημιουργός: Αδαμαντία Φατσέα - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 8: Φυσική Αγωγή και Υγεία), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Παναγιώτη Αντωνίου, Καθηγητή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τομέας Προπονητικής.
Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Β’ Γυμνασίου.
Σύνδεση με το ΑΠΣ: Σε συμφωνία με τους σκοπούς του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Φυσικής Αγωγής (2011).
Διάρκεια: ~ 3 διδακτικές ώρες.
Σύντομη Περιγραφή: Το εκπαιδευτικό σενάριο «Χορεύω με την παράδοση στο σήμερα!» αποτελεί μια πρόταση που αναδεικνύει τη δυνατότητα αξιοποίησης της εφαρμογής της Επαυξημένης Πραγματικότητας στην εκμάθηση ενός χορού στη Φυσική Αγωγή. Ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή και συνεργασία των μαθητών, συντονίζει και υποστηρίζει την όλη εκπαιδευτική διαδικασία και παρέχει τη δυνατότητα της αυτορρύθμισης της μάθησης για κάθε μαθητή, ο οποίος αποκτά μια συνολική οπτική αναπαράσταση της τεχνικής του χορού ενώ μπορεί να εστιάζει και να παρατηρεί τα επιμέρους μέρη του και τα στοιχεία που τον συνθέτουν.
Καθοριστικό ρόλο παίζει η προετοιμασία και η οργάνωση των δραστηριοτήτων του μαθήματος από τον εκπαιδευτικό. Μέσω της εφαρμογής εμπλουτίζεται η διδασκαλία δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να ασχοληθούν με τον χορό και τα ηθικοπλαστικά στοιχεία που τον διέπουν, μέσα από μια διαφορετική οπτική γωνία. Το περιβάλλον μάθησης είναι διαδραστικό, τεχνολογικά οικείο και κοντά στα ενδιαφέροντά τους, χαρίζοντας νέες εμπειρίες. Οι μαθητές μπορούν να επιστρέψουν στις χρήσιμες πληροφορίες όσες φορές το επιθυμούν, μέχρι να μάθουν τα βήματα του χορού. Λαμβάνουν άμεση ανατροφοδότηση και ταυτόχρονα ενισχύουν τη συνεργασία μεταξύ τους, κερδίζοντας πολύτιμο διδακτικό χρόνο εκμάθησης.
Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας «Aurasma», φορητές συσκευές.