Γνωστικό Αντικείμενο: Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων.

Δημιουργός: Γεώργιος ΒουνάτσοςΤο σενάριο περιλαμβάνεται στο πρόσθετο επιμορφωτικό υλικό της Συστάδας «Εκπαιδευτικοί Μηχανικοί», το οποίο αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του υποέργου «Εκπαίδευση Επιμορφωτών Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.» της παρούσας Πράξης, που υλοποιήθηκε από εννέα ελληνικά ΑΕΙ (Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης / ΠΑ.Κ.Ε.) με συντονιστή φορέα το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Συγκεκριμένα, πρόκειται για επιμορφωτικό υλικό που συντάχθηκε από συγγραφική ομάδα με επικεφαλής την επιστημονική υπεύθυνη για  την παραπάνω συστάδα εκ μέρους των ΠΑ.Κ.Ε., Μαρία Μουντρίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), ως πρόσθετο - συμπληρωματικό του αντίστοιχου υλικού που αναπτύχθηκε και διατέθηκε για την εκπαίδευση των επιμορφωτών από τους φορείς υλοποίησης της Πράξης, Ι.Τ.Υ.Ε. – «Διόφαντος» και Ι.Ε.Π.

Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Γ' ΕΠΑ.Λ.

Σύνδεση με το ΑΠΣ: Το εκπαιδευτικό σενάριο συνδέεται με την ύλη του μαθήματος: «Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων» (κεφάλαιο 9ο, σελ. 139-143) της Γ' τάξης ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων: «Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών» και «Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου».

Διάρκεια: ~ 2 διδακτικές ώρες.

Σύντομη Περιγραφή: Το εκπαιδευτικό σενάριο αποσκοπεί στη μελέτη ενός βρόγχου κυκλώματος μονοσωλήνιου συστήματος κεντρικής θέρμανσης που καλύπτει τις θερμικές ανάγκες τεσσάρων χώρων. Οι μαθητές κατασκευάζουν με τη βοήθεια του μαθησιακού αντικειμένου, μια σειρά βρόγχων κυκλωμάτων μονοσωλήνιου συστήματος με διαφορετικά χαρακτηριστικά, όσον αφορά στις θερμικές απαιτήσεις των χώρων και στην προρρύθμιση ζεστού νερού προσαγωγής, με σκοπό την επιλογή των κατάλληλων, ανά περίπτωση θερμαντικών σωμάτων. Μέσα από τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σεναρίου οι μαθητές καλούνται να εμπλακούν σε διαδικασίες μελέτης τεχνικών χαρακτηριστικών, συνθηκών λειτουργίας, αξιολόγησης τεχνικών προδιαγραφών και επιλογής στοιχείων κεντρικής θέρμανσης.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Αξιοποίηση πηγών από το Φωτόδεντρο, φύλλα εργασίας, βιντεοπροβολέας.

Γνωστικό Αντικείμενο: Προσδιορισμός σημείων στο επίπεδο σχεδίασης με τη χρήση απόλυτων και σχετικών καρτεσιανών συντεταγμένων.

Δημιουργός: Καφφέ Ιωάννα - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 9: Εκπαιδευτικοί Μηχανικοί), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονική υπεύθυνη την κ. Κυπαρισσία Παπανικολάου, Καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), Παιδαγωγικό Τμήμα.

Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Β' και Γ' ΕΠΑ.Λ.

Σύνδεση με το ΑΠΣ: Ο ακριβής καθορισμός των σημείων του σχεδίου στην περιοχή σχεδίασης είναι απαραίτητος για τη σχεδίαση με ηλεκτρονικό υπολογιστή. Σε αυτόν στηρίζονται όλες οι άλλες γεωμετρικές έννοιες και λειτουργίες που χρησιμοποιούμε.

Τομείς της Β' ΕΠΑ.Λ.:

  • Μηχανολογίας, Μάθημα: Σχεδιασμός και Περιγραφή Στοιχείων Μηχανών.
  • Δομικών Έργων – Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού, Μάθημα: Σχέδιο Δομικών Έργων με χρήση Η/Υ Ι.
  • Εφαρμοσμένων Τεχνών, Μάθημα: Εφαρμοσμένες Τέχνες με χρήση Η/Υ.

Τομείς της Γ' ΕΠΑ.Λ.:

  • Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων - Ειδικότητα Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού, Μάθημα: Μηχανολογικό Σχέδιο με Χρήση Η/Υ.

Διάρκεια: ~ 6 διδακτικές ώρες (δύο διδακτικά 3ωρα).

Σύντομη Περιγραφή: Το σενάριο διαπραγματεύεται την ηλεκτρονική σχεδίαση τριών ορθών προβολών και συγκεκριμένα της πρόοψης, της κάτοψης και της αριστερής πλάγιας όψης εξαρτήματος, με χρήση απόλυτων και σχετικών καρτεσιανών συντεταγμένων. Μέγεθος χαρτιού σχεδίασης Α4.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Λογισμικό για δισδιάστατη σχεδίαση με Η/Υ, φύλλα εργασίας, βιντεοπροβολέας, εκτυπωτής, αξιοποίηση πηγών από το διαδίκτυο.

Γνωστικό Αντικείμενο: Γεωπληροφορική.

Δημιουργός: Γιάννης Τζωρτζάκης - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 9: Εκπαιδευτικοί Μηχανικοί), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονική υπεύθυνη την κ. Κυπαρισσία Παπανικολάου, Καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), Παιδαγωγικό Τμήμα.

Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Α’, Β' και Γ' ΕΠΑ.Λ.

Σύνδεση με το ΑΠΣ: Το εκπαιδευτικό σενάριο συνδέεται με την ύλη του μαθήματος: «Ερευνητικές Εργασίες στην Τεχνολογία (ΕΕΤ)» της Α' τάξης ΕΠΑΛ, του μαθήματος: «Ψηφιακή Χαρτογραφία» της Β' τάξης ΕΠΑΛ του Τομέα Δομικών Έργων – Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και του μαθήματος: «Γεωπληροφορική» του Τομέα Δομικών Έργων – Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού της Γ' τάξης ΕΠΑΛ.

Διάρκεια: ~ 5 διδακτικές ώρες.

Σύντομη Περιγραφή: Ομάδες μαθητών αντιπροσωπεύουν μελετητικά γραφεία τα οποία καλούνται να υποβάλουν αιτιολογημένες προτάσεις επιλογής γηπέδου για την κατασκευή μίας βιομηχανικής μονάδας παραγωγής εξαρτημάτων για συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Οι μαθητές, σε προηγούμενα μαθήματα έχουν υλοποιήσει το πρώτο μέρος του σεναρίου, όπου από το σύνολο του ελλαδικού χώρου, έχουν προσδιορίσει τις κατάλληλες γεωγραφικές περιοχές χωροθέτησης σύμφωνα με δοσμένα ανελαστικά κριτήρια. Στο παρόν σενάριο, οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν αιτιολογημένα και σύμφωνα με επιπλέον κριτήρια, από τις κατάλληλες περιοχές, ένα συγκεκριμένο πλέον γήπεδο για την κατασκευή της βιομηχανικής μονάδας και να το ψηφιοποιήσουν.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Λογισμικό Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) - γεωπληροφορικής (ArcGIS ή Grass ή QGIS), φύλλα εργασίας, λογισμικό υπολογιστικών φύλλων, βιντεοπροβολέας.

Γνωστικό Αντικείμενο: Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής.

Δημιουργός: Παναγιώτου Δήμητρα - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 9: Εκπαιδευτικοί Μηχανικοί), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονική υπεύθυνη την κ. Κυπαρισσία Παπανικολάου, Καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), Παιδαγωγικό Τμήμα.

Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Α' ΕΠΑ.Λ.

Σύνδεση με Σχολικό Εγχειρίδιο: Σύνδεση με το 1o Κεφάλαιο του βιβλίου του μαθήματος επιλογής "Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής (2Θ)".

Διάρκεια: ~ 2 διδακτικές ώρες.

Σύντομη Περιγραφή: Οι μαθητές μέσα από το σενάριο που αφορά στην ενότητα του απλού ηλεκτρικού κυκλώματος έρχονται αντιμέτωποι με πολλές παρανοήσεις που έχουν σχέση με το ρεύμα, την τάση και τη σύνδεση του κυκλώματος. Τους δίνεται η δυνατότητα μέσα από το περιβάλλον εργασίας του ΕΕ να κάνουν διάφορες δοκιμές με υλικά και εξαρτήματα που μοιάζουν με αυτά που έχουν στο πραγματικό εργαστήριο και με αυτά που έχουν στο σπίτι τους. Μέσα από τις δραστηριότητες που καλούνται να υλοποιήσουν στο φύλλο εργασίας τους δίνεται σε πολλές περιπτώσεις μία οπτική αναπαράσταση-απάντηση (και όχι αλγεβρική) στο τι συμβαίνει σε ένα απλό κύκλωμα όταν αλλάζουμε ένα στοιχείο του και τους οδηγεί σε χρήσιμα συμπεράσματα και σε μία ολιστική προσέγγιση που θα πρέπει να έχει κάποιος όταν μελετάει ηλεκτρικά κυκλώματα.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Λογισμικό Tinkercad Circuits, φύλλα εργασίας.

Γνωστικό Αντικείμενο: Τεχνικά σχέδια τομέων/ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ.

Δημιουργός: Καφφέ Ιωάννα - Το σενάριο περιλαμβάνεται στο επιμορφωτικό υλικό της εκπαίδευσης επιμορφωτών Β’ επιπέδου ΤΠΕ στα ΠΑΚΕ (Συστάδα 9: Εκπαιδευτικοί Μηχανικοί), που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης από συγγραφική ομάδα εξειδικευμένων εκπαιδευτικών, με επιστημονική υπεύθυνη την κ. Κυπαρισσία Παπανικολάου, Καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), Παιδαγωγικό Τμήμα.

Τάξη / Προφίλ Μαθητών: Β' και Γ' ΕΠΑ.Λ.

Σύνδεση με Σχολικό Εγχειρίδιο: 

  • Β Τάξη ΕΠΑ.Λ
    • Τομέας Μηχανολογίας, Μάθημα: Σχεδιασμός και Περιγραφή Στοιχείων Μηχανών
    • Τομέας Δομικών Έργων – Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού. Μάθημα: Σχέδιο Δομικών Έργων με χρήση Η/Υ.
    • Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών, Μάθημα: Εφαρμοσμένες Τέχνες με χρήση Η/Υ
  • Γ Τάξη ΕΠΑΛ
    • Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων - Ειδικότητα Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού, Μάθημα: Μηχανολογικό Σχέδιο με Χρήση Η/Υ
    • Τομέας Μηχανολογικός – Ειδικότητα Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου. Μάθημα: Σχέδιο Ειδικότητας
    • Τομέας Μηχανολογικός – Ειδικότητα Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού. Μάθημα: Μηχανολογική Σχεδίαση Εγκαταστάσεων Ψύξης και Κλιματισμού)

Διάρκεια: ~ 6 διδακτικές ώρες (δύο διδακτικά 3ωρα).

Σύντομη Περιγραφή: Το σενάριο πραγματεύεται την οργάνωση του σχεδίου με ομαδοποίηση αντικειμένων, δηλαδή με τη δημιουργία προτύπων (μπλοκ) και την εισαγωγή παραγώγων τους στο πλαίσιο σχεδίασης της εγκατάστασης θέρμανσης τυπικού ορόφου οικοδομής.

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο: Λογισμικό CAD για δισδιάστατη σχεδίαση (LibreCAD/AutoCAD/VectorCAD), φύλλα εργασίας, βιντεοπροβολέας.